Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, λόγω του ελλείμματος στη φωνολογική τους επίγνωση, δυσκολεύονται να κατακτήσουν και να εμπεδώσουν την αναγνωστική αποκωδικοποίηση.
Η ειδική παιδαγωγός, Άσπα Μητρακάκη, δείχνει μια πολύ απλή άσκηση ανάγνωσης λέξεων, η οποία είναι διαμορφωμένη σαν ένα παιχνίδι για να προτρέψουμε τους μαθητές να διαβάσουν, αποφεύγοντας συμπεριφορές αντίδρασης, οι οποίες εκδηλώνονται συνήθως εξαιτίας των συναισθημάτων ματαίωσης και του αναγνωστικού στρες.
Το παιχνίδι ανάγνωσης σχεδιάστηκε για την εξάσκηση στην ανάγνωση “δύσκολων” λέξεων όπου εμφανίζεται συνήθως μεγαλύτερη αντίσταση.
Φτιάξτε το παιχνίδι
Υλικά:
- Ένα μπολ (κουτί)
- Μαρκαδόρος
- Χαρτί Α4
- Pom pom
Η διαδικασία βήμα βήμα:
Γράφουμε λέξεις από την κατηγορία που θέλουμε να δουλέψουμε αναγνωστικά με τον/την μαθητή/μαθήτρια μας.
Τοποθετούμε το χαρτί μέσα στο κουτί
Ρίχνουμε μέσα δύο πομ πον. Το παιδί κουνάει το κουτί. Όταν σταματήσει διαβάζει τις λέξεις στις οποίες σταμάτησαν τα πομ πομ. Για μεγαλύτερο ενδιαφέρον μπορούμε να κλείσουμε το κουτί όσο το κουνάει ώστε να μην υπάρχει καθόλου οπτική επαφή με τις λέξεις.
Με αυτόν τον τρόπο συνεχίζουμε για όσες περισσότερες λέξεις θέλουμε.
Ενδεικτικές κατηγορίες λέξεων
Αναφέρουμε ενδεικτικά κάποιες από τις κατηγορίες λέξεων που μπορούμε να δουλέψουμε στην ανάγνωση παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες:
- Λέξεις με σφ πχ. γάλα, καπέλο
- Λέξεις με 2πλο συμφωνικό σύμπλεγμα πχ. στάχυ
- Λέξεις με 3πλο συμφωνικό σύμπλεγμα πχ. εχθρός
- Λέξεις με τελικό σίγμα πχ. μαθητής
- Λέξεις με /ου/ πχ. κουνουπίδι
- Λέξεις με διπλό/τριπλό συμφωνικό σύμπλεγμα και τελικό σίγμα πχ. στρατός
- Λέξεις με δύο διπλά συμφωνικά συμπλέγματα πχ. βρίσκω
- Λέξεις με αρχικό φωνήεν πχ. άρα
- Λέξεις με δίψηφα σύμφωνα πχ. μπάλα, αντέχω
- Λέξεις με δίψηφα φωνήεντα πχ. ψεκάζει
- Λέξεις με συνδυασμούς /αυ/ /ευ/ πχ. αύριο
- Λέξεις με /σμ, σβ, σγ/ πχ. κέρασμα
- Λέξεις με /ια/ πχ. στολίδια
- Λέξεις με φωνηεντικές ακολουθίες πχ. αέρας
- Λέξεις σύνθετης φωνοτακτικής δομής πχ. ευκατάστατος
- Όλες οι λέξεις διδάσκονται δισύλλαβες, τρισύλλαβες, τετρασύλλαβες.