Ένας από τους μεγαλύτερους «πονοκεφάλους» των γονιών είναι το φαγητό των παιδιών.Από τη στιγμή του απογαλακτισμού και της εισαγωγής των στερεών τροφών αρχίζει τo challenge. Όταν πια αρχίζουν να καταλαβαίνουν και περισσότερα πράγματα, τότε το θέμα «τι θα φάμε;» γίνεται ακόμη εντονότερο.
Η άρνηση των παιδιών να δοκιμάσουν μία καινούργια τροφή είναι κάτι το συνηθισμένο και από αναπτυξιακής άποψης είναι μία φυσιολογική αντίδρασή τους σε κάθε ηλικία. Παρότι είναι αναμενόμενο, όταν ακούτε ένα «μπλιαχ» ή ένα στομφώδες «Όχι» από το παιδί, όταν έχετε ξοδέψει χρόνο και μεράκι για ένα φαγητό, λογικό είναι να γίνετε έξαλλοι.
Φυσικά, το πώς θα αντιδράσουμε στην απροθυμία ου παιδιού να δοκιμάσει μία καινούργια γεύση ενδεχομένως να έχει αντίκτυπο στις μελλοντικές διατροφικές του συνήθειες.
Ένας τρόπος να ενοχλούμαστε λιγότερο από τις αντιδράσεις αποστροφής των παιδιών απέναντι στην καινούργια τροφή είναι να αναζητήσουμε τις βαθύτερες αιτίες του προβλήματος. Όταν αντιληφθούμε αυτήν την αιτία, τότε θα επιλέξουμε και την κατάλληλη τεχνική για να τα βοηθήσουμε
Γιατί ένα παιδί αρνείται μία νέα τροφή;
Πρόβλημα1: Τροφική νεοφοβία
Πρόκειται για μία κατάσταση, η οποία ορίζεται ως η αποφυγή ή/και η πεισματική άρνηση δοκιμής νέων τροφών. Τα παιδιά φοβούνται να δοκιμάσουν κάποια νέα τροφή με αποτέλεσμα να επιτρέπουν στον εαυτό τους την κατανάλωση συγκεκριμένων και γνώριμων φαγητών. Πολλές φορές τα παιδιά νιώθουν άβολα με φαγητά που έχουν περίεργη υφή, σχήμα, χρώμα ή μυρωδιά. Έτσι, επιστρέφουν ξανά στα ίδια και αρνούνται να δοκιμάσουν κάτι αντίστοιχο.
Τα παιδιά με αυτή τη φοβία τείνουν να προτιμούν συσκευασμένες τροφές, που βρίσκονται σε πακέτο, έχουν συγκεκριμένο σχήμα , μέγεθος και είναι προβλέψιμα τη γεύση.
Η νεοφοβία αφορά τον φόβο της εισόδου του φαγητού αυτού στο στόμα. Μόλις συμβεί, ο φόβος απομακρύνεται και το αν θα συνεχίσει το παιδί να καταναλώνει αυτό το φαγητό είναι ζήτημα εκπαίδευσης.
Πρόβλημα 2: Οικογενειακή δυναμική και χρόνος
Μήπως το παιδί σου είναι πιο «ανοιχτό» στο φαγητό του σχολείου ή στο σπίτι κάποιου φίλου; Μήπως τρώει πιο εύκολα τα σαββατοκύριακα που είστε όλοι μαζί, παρά τις καθημερινές;
Σε κάποιες περιπτώσεις, η άρνηση της νέας τροφής έχει να κάνει λιγότερο με την ικανότητα του παιδιού να διαχειριστεί μία νέα γεύση και σύνθεση, και περισσότερο με το περιβάλλον, τους ανθρώπους , τον τόπο ή τον χρόνο που τους προσφέρεται η νέα τροφή.
Ένα κουρασμένο παιδί δεν θα έχει το κουράγιο και την περιέργεια να δοκιμάσει κάτι νέο. Επίσης, ένα παιδί που έχει φάει ένα πολύ καλό κολατσιό αργά το απόγευμα, πάλι δεν θα έχει όρεξη να φάει κάτι καινούριο για δείπνο.
Όπως ακριβώς κι ένας εξουθενωμένος γονέας δεν θα έχει την ενέργεια να δώσει επιπλέον προσοχή και να επιμείνει, όταν ένα παιδί αρνείται να φάει αυτό που του προσφέρεται. Εκείνες τις στιγμές το παιδί ξέρει ότι αν επιμείνει, θα του προσφερθεί ένα τρόφιμο που του αρέσει περισσότερο.
Για τους γονείς που γνωρίζουν, ότι το παιδί δεν αρνείται νέες τροφές εξαιτίας αισθητηριακών θεμάτων, αλλά λόγω timing χρειάζεται να βάλουν περισσότερους κανόνες και όρια σχετικά με την ώρα και τον τόπο του φαγητού. Να εξασφαλίσουν ότι το παιδί δεν φουσκώνει με άλλα σνακ στο σχολείο και να αρνηθούν να φτιάξουν ένα εναλλακτικό φαγητό, αν ξέρουν π.χ. ότι το παιδί έφαγε ένα φαγητό στο σπίτι των παππούδων τον περασμένο μήνα, ενώ τώρα λέει ότι δεν του αρέσει.
Πρόβλημα 3: Έλλειψη διατροφικών δεξιοτήτων
Το φαγητό είναι μία περίπλοκη ιστορία. Απαιτεί διαφορετικές δεξιότητες, οι οποίες μπορεί να χρειαστούν μήνες ή και χρόνια για να εξελιχθούν. Μία διατροφολόγος περιέγραψε ένα περιστατικό με 8χρονο παιδί, το οποίο αρνιόταν πεισματικά να φάει τα περισσότερα κρέατα που του προσέφεραν οι γονείς του. Έπειτα από αρκετή συζήτηση, αποκάλυψε, ότι δεν μπορούσε να τα μασήσει, καθώς ήταν πολύ σκληρά. Τότε του πρότεινε να τα κόψει σε κομματάκια. Αυτό που διαπίστωσε η επιστήμονας ήταν, ότι κανείς δεν του είχε δείξει πώς να χρησιμοποιεί το μαχαίρι.
Το συμπέρασμα
Αυτό που είναι απαραίτητο είναι να αφιερώνουμε χρόνο στα παιδιά, προκειμένου να αναπτύξουν αυτή τη δεξιότητα.
Ένα πρώτο βήμα θα ήταν να εξετάσουμε εάν υφίσταται ένα αισθητηριακό, συμπεριφορικό ή αναπτυξιακό ζήτημα. Στη συνέχεια, με την κατάλληλη καθοδήγηση του τι να επιλέξετε και τι να αποφύγετε η δοκιμή νέων τροφών θα είναι αρκετά πιο απλή.