Ωστόσο, δυσκολεύονται να καταλάβουν τι διαβάζουν. Ουσιαστικά, διαπρέπουν στο να ξέρουν πώς να αποκωδικοποιούν γραπτές λέξεις, αλλά αγωνίζονται με την κατανόηση.
Ο όρος υπερλεξία επινοήθηκε το 1967. Αυτή η μαθησιακή δυσκολία χαρακτηρίζεται τυπικά από τέσσερα χαρακτηριστικά: προχωρημένες δεξιότητες ανάγνωσης, εκμάθηση ανάγνωσης νωρίς χωρίς διδασκαλία, έντονη προτίμηση για γράμματα και βιβλία και ύπαρξη συνοδευτικής νευροαναπτυξιακής διαταραχής, όπως το φάσμα του αυτισμού.
Αυτή η κατάσταση συνδέεται συχνά με τη διαταραχή του φάσματος του αυτισμού (ΔΑΦ), αλλά όχι πάντα.
Η σχέση μεταξύ υπερλεξίας και αυτισμού
«Όταν χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά ο όρος, στη δεκαετία του 1960, η υπερλεξία χρησιμοποιήθηκε ειδικά για να περιγράψει παιδιά με νευροαναπτυξιακές δυσκολίες που έδειχναν επίσης αρκετά εξαιρετικές δεξιότητες ανάγνωσης λέξεων», εξηγεί η Laura Justice, PhD, ειδική στην επιστήμη του λόγου και της ακοής και διακεκριμένη καθηγητής εκπαιδευτικής ψυχολογίας στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Οχάιο, όπως αναφέρει το parents.com
Πάνω από 50 χρόνια αφότου εισήχθη για πρώτη φορά ο όρος υπερλεξία, αυτή η πάθηση συνδέεται πλέον με τον αυτισμό.
«Τα παιδιά με αυτό το έντονο ενδιαφέρον για τα γράμματα απολαμβάνουν να διαβάζουν λέξεις, αλλά έχουν πρόβλημα με το νόημα», λέει ο Robert Naseef, PhD, ψυχολόγος με εξειδίκευση στον αυτισμό που ασκεί το Alternative Choices, μια ανεξάρτητη πρακτική ψυχολογίας στην Πενσυλβάνια. “Αυτό το χαρακτηριστικό είναι κοινό στον αυτισμό. ”
Σημεία και συμπτώματα της υπερλεξίας
Το πιο προφανές και κοινό χαρακτηριστικό που σχετίζεται με την υπερλεξία είναι οι επιταχυνόμενες δεξιότητες ανάγνωσης λέξεων, λέει ο Δρ Τζάστις. Το επόμενο πιο συνηθισμένο είναι η έντονη γοητεία με τα γράμματα, άλλες έντυπες μορφές και μερικές φορές ζυγούς αριθμούς.
«Μερικές φορές οι γονείς θα παρατηρήσουν ότι το μικρό παιδί τους γοητεύεται εντελώς με τα γράμματα, όπως ένα άλλο παιδί μπορεί να γοητεύεται με φορτηγά, τρένα, μπάλες και ούτω καθεξής», λέει ο Δρ Naseef. «Πολλές φορές, έχουν αγάπη για τα γράμματα ακόμη και πριν μάθουν τους ήχους των γραμμάτων».
Μόλις αρχίσουν να διαβάζουν ή να αποκωδικοποιούν τις λέξεις στα βιβλία, τα παιδιά με υπερλεξία φαίνεται να είναι εξαιρετικοί αναγνώστες. Ωστόσο, δυσκολεύονται να απαντήσουν σε ερωτήσεις σχετικά με το τι διαβάζουν, επειδή υπάρχει μεγάλη ζήτηση γλώσσας.
«Είχα μαθητές που μπαίνουν στο σχολείο διαβάζοντας «Junie B. Jones», αλλά δεν έχουν τις υποκείμενες γλωσσικές δεξιότητες για να συνοδεύσουν την ανάγνωση σε αυτό το επίπεδο», λέει η Diane Ouimet, MA, CCC-SLP, παθολόγος λόγου σε ένα κεντρικό Σχολική περιοχή του Οχάιο. «Με άλλα λόγια, μπορούν να διαβάσουν σε υψηλό επίπεδο από νωρίς, αλλά δεν μπορούν να κατανοήσουν αυτό που διαβάζουν».
Ο Ouimet πιστεύει ότι η δομή και η προβλεψιμότητα του αλφαβήτου είναι μέρος της έλξης για γράμματα, λέξεις και βιβλία για παιδιά με υπερλεξία. Για αυτούς, η ανάγνωση είναι μια επαναλαμβανόμενη, περιοριστική συμπεριφορά με πρωταρχικό στόχο την αποκωδικοποίηση παρά την κατανόηση.
Όλοι οι πρόωροι αναγνώστες έχουν υπερλεξία;
Ένα παιδί που διαβάζει σε εντυπωσιακά μικρή ηλικία δεν σημαίνει αυτόματα ότι είναι υπερλεξικό ή αυτιστικό. Μερικές φορές τα χαρισματικά παιδιά θα αρχίσουν να διαβάζουν και σε πολύ μικρή ηλικία. Το κλειδί είναι να αναγνωρίσετε την πρώιμη ικανότητα ανάγνωσης του παιδιού σας και να μιλήσετε με έναν ειδικό για ό,τι σας προβληματίζει. Αυτός θα μπορέσει να σας βοηθήσει στον προσδιορισμό των μαθησιακών ικανοτήτων του παιδιού σας και εάν χρειάζεται βοήθεια.