Είναι τα παιδάκια σας υπάκουα ή ατίθασα; Προκειμένου να τα κάνετε να σας ακούσουν, τι ακριβώς κάνετε; Απαριθμείτε τις συνέπειες, μετράτε μέχρι το τρία, βάζετε τις φωνές;
Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να κάνετε τα παιδιά να σας ακούσουν, ωστόσο αν ένας γονιός δεν είναι σαφής σχετικά με την πρόθεση και την επιθυμία του να επιβληθεί , τίποτα δεν θα λειτουργήσει.
Έχετε ξεκάθαρο στόχο
Προκειμένου να είστε αποτελεσματικοί, ώστε να σας ακούσουν τα παιδιά σας, αναρωτηθείτε ποιος είναι ο στόχος σας. Ο στόχος σας είναι να ακουστείτε ή να σας ακούσουν; Υπάρχει μια διαφορά.
Όταν θέλετε να “ακουστείτε”, η κύρια εστίασή σας είναι στην παραγωγή λέξεων που θα εκφράζουν τα συναισθήματά σας, ώστε να αισθανθείτε ότι ακούγεστε.
Όταν θέλετε να ακουστείτε, δεν έχετε συνειδητοποιήσει πλήρως αυτά που θέλετε να πείτε και μερικές φορές δεν σας νοιάζει πώς θα επηρεαστεί το άλλο πρόσωπο που σας ακούει. Με άλλο λόγια, θέλετε να ακουστείτε για να αισθανθείτε εσείς καλύτερα.
Όταν όμως ο στόχος σας είναι το άλλο πρόσωπο να σας ακούσει, ασυνείδητα ψάχνετε ενδείξεις που θα σας φανερώσουν ότι το μήνυμά σας ελήφθη από τον συνομιλητή σας. Με άλλα λόγια εστιάζετε στο άλλο πρόσωπο. Εδώ είναι τέσσερις τρόποι για να αυξήσετε την επιβολή σας και να κάνετε τα παιδιά σας να σας ακούνε.
Δώστε στο παιδί σας χρόνο να κάνει focus
Όταν ένα παιδί έχει εστιάσει και είναι επικεντρωμένο σε κάτι άλλο όπως είναι το παιχνίδι, το κλαψούρισμα, το κλάμα, το φαγητό ή κάτι άλλο τελοσπάντων, δεν είναι σε θέση να σας ακούσει.
Παρατηρήστε λοιπόν τι κάνει προτού μιλήσετε. Οι ενήλικες και τα παιδιά χρειάζονται ένα ή δύο λεπτά για να μεταβούν από τη μια πλευρά του εγκεφάλου στην άλλη, ώστε να έχετε την αμέριστη προσοχή τους.
Κι αν πρόκειται για μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης; Αν σε γενικές γραμμές περιμένετε την κατάλληλη στιγμή για να μιλήσετε, δείχνετε αλλά και απαιτείτε σεβασμό όταν μιλάτε, τότε σε μια περίπτωση έκτακτης ανάγκης ο ανησυχητικός τόνος της φωνής θα εξαναγκάσει τα παιδιά να ακούσουν αφού θα είναι κάτι διαφορετικό από αυτό που έχουν συνηθίσει.
Μην μιλάτε σε ένα παιδί που κλαίει
Η συζήτηση με ένα παιδί που κλαίει όχι μόνο είναι άκαρπη αλλά στέλνει ένα σιωπηλό και σκληρό μήνυμα: «Αυτό που λέω είναι πιο σημαντικό από τα συναισθήματά σου.»
Μιλήστε σιγά με παύσεις
Όταν οι λέξεις και τα αιτήματα ενός γονέα λέγονται με ένταση, τα περισσότερα παιδιά υποχωρούν ασυνείδητα για να προστατεύσουν τον εαυτό τους από την επίθεση.
Προσπαθήστε να είστε προσεκτικοί με τα λεγόμενά σας για να μην υπερφορτώνετε συναισθηματικά το άλλο άτομο / παιδί. Βεβαιωθείτε ότι τους δίνετε μια στιγμή να χωνέψουν αυτό που μόλις είπατε και μετά προχωρήστε στο επόμενο.
Δώστε προσοχή στη γλώσσα του σώματος
Δίνοντας προσοχή στη γλώσσα του σώματος του παιδιού σας είναι ένας καλός τρόπος για να δείτε αν αυτό που λέτε, έχει αντίκτυπο. Εάν ωστόσο δεν παρατηρείτε καμιά διαφορά ή δεν εντοπίζετε αμηχανία, μη συνεχίζετε τις κατηγορίες υπό το σκεπτικό ότι δεν σας ακούνε, αλλά εστιάστε στη δική σας γλώσσα του σώματος.
Έχετε επαφή με τα μάτια, προσεγγίστε και ακουμπήστε ελαφρά τους ώμους για να δημιουργήσετε μια σύνδεση. Αυτά που λέτε δεν τα λέτε για το κακό των παιδιών σας, διαμορφώστε λοιπόν τον λόγο σας και την φωνή σας ώστε να είναι ζεστή και αποδεκτή και όχι κρύα και απότομη.