Όσο πιο σύντομα αρχίσετε να εξηγείτε τον κόσμο μας στο μωρό σας, τόσο το καλύτερο.
Αυτό υποστηρίζει έρευνα που πραγματοποιήθηκε στις ΗΠΑ και στην οποία οι ερευνητές κατέληξαν ότι όσο περισσότερο μιλούν οι γονείς με τα μωρά τους τα βοηθούν να συντονίσουν το μυαλό και την σκέψη τους και να αναπτύξουν συντομότερα ένα πλούσιο λεξιλόγιο.
Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να συνδέετε τις λέξεις με το πραγματικό νόημά τους όπως π.χ “Ας βάλουμε σε αυτό το πορτοκαλί μπολ τη μπανάνα, το μήλο και τα σταφύλια”.
“Το σωστό είναι να αναπτύσσεται η νοημοσύνη μέσω της γλώσσας,” λέει η καθηγήτρια ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ , Anne Fernald, προκειμένου να βοηθηθεί το παιδί και να μάθει νέες λεξούλες. Επιπλέον ξεχάστε τις γνωστές σε όλους μας μπεμπεκίστικες λέξεις. Όσο πιο μεγάλες και σύνθετες είναι οι προτάσεις τόσο το καλύτερο, υποστηρίζει η ψυχολόγος.
“Η συμβουλή που δίνουμε στις νέες μητέρες είναι να συνομιλούν με τα μωρά τους”, λέει από την πλευρά της η Erika Hoff, καθηγήτρια ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο της Φλόριντα. Τα παιδιά μπορούν να ακούσουν πολλές συζητήσεις και να επωφεληθούν πολύ όσον αφορά τις έννοιες.
Η έρευνα, που παρουσιάστηκε σε μια συνεδρίαση της Αμερικανικής Ένωσης για την πρόοδο της Επιστήμης, έρχεται εν καιρώ όπου οι επιστήμονες μελετούν και τις συνθήκες ανάπτυξης των παιδιών από οικογένειες πιεσμένες οικονομικά. Οι επιστήμονες κατέληξαν ότι το να μιλάμε στα μωρά έχει τόσο μεγάλη σημασία, ώστε τα παιδιά που προέρχονται από λιγότερο προνομιακό κοινωνικό περιβάλλον, όπου ο λόγος δεν είναι αρκετά ανεπτυγμένος τείνουν να έχουν χειρότερες σχολικές επιδόσεις.
Πόσο νωρίς όμως φαίνεται το χάσμα; Γύρω στην ηλικία των 18 μηνών, υποστηρίζει η Fernald τα παιδιά επεξεργάζονται νοητικά τη γλώσσα που ακούνε. Για να καταλάβετε αν επεξεργάζονται σωστά τη γλώσσα είναι σημαντικό να χρησιμοποιείτε εκφράσεις απλές όπως π.χ: “Το γατάκι είναι στον πάγκο”. Αν το παιδί γνωρίζει τη λέξη γατούλα τότε ο εγκέφαλός του θα αναγνωρίσει αρκετά γρήγορα τι σημαίνει η λέξη “πάγκος”. Αλλά αν δεν γνωρίζει τη λέξη “γατούλα”, είναι αναμενόμενο να μην ξέρει ούτε τον “πάγκο”…
Σε γενικές γραμμές ένα παιδί ακούει περισσότερες από 12.000 λέξεις την ημέρα. Υπάρχουν βέβαια και παιδιά που ακούνε πολύ λιγότερες. Σε κάθε περίπτωση όμως τα παιδιά με τα οποία οι γονείς τους μιλάνε περισσότερο θα μάθουν να επεξεργάζονται πιο αποτελεσματικά τη γλώσσα. Βέβαια δεν έχει σημασία μόνο η ποσότητα του λόγου αλλά και η ποιότητα, προειδοποιεί η Hoff. Με άλλα λόγια, να θυμάστε ότι είναι καλύτερο να κάνετε χρήση ενός απλού λεξιλογίου με πολλές επαναλήψεις και όχι «ψευδολέξεις» όπως π.χ νάνι, άτα, ώρα για μαμ κλπ.