Προφανώς λέτε συχνά στα παιδιά σας φράσεις τύπου «Αυτό πρέπει να σταματήσει τώρα!» Αλλά λειτουργούν;
Θα διαπιστώσετε κι εσείς οι ίδιοι ότι οι προειδοποιήσεις είναι πιο αποτελεσματικές όταν έχετε προσαρμόσει την προσέγγισή σας στην ιδιοσυγκρασία του παιδιού σας.
Για να καταλάβετε τι είδους προσέγγιση λειτουργεί καλύτερα, σκεφτείτε πώς αντιδρά το παιδί σας όταν του λέτε «Αυτό είναι μια προειδοποίηση, αν το ξανακάνεις τότε θα….» Σας διακόπτει, σας ακούει ή κάνει και πάλι το δικό του;
Μερικά παιδιά χρειάζεται να το ακούσουν ξανά και ξανά για να καταλάβουν ότι το εννοείτε. Άλλα παιδιά θέλουν να ακούσουν την προειδοποίηση με το μαλακό και με απαλή φωνή ενώ άλλα καταλαβαίνουν μόνο με τις φωνές. Κάποια άλλα επίσης χρειάζονται ένα μείγμα και των δύο. Μόνο εσείς ξέρετε τι χρειάζεται το παιδί σας.
Τα κλειδιά για μια επιτυχημένη αντίστροφη μέτρηση
Όλοι οι γονείς έχουν πει στα παιδιά τους τις φράσεις «Μέχρι να μετρήσω ως το τρία…» ή «Ένα λεπτό μόνο.» Μερικοί γονείς χρειάζεται να προσθέσουν «Το εννοώ» για να το καταλάβουν τα παιδιά ενώ άλλοι σκέφτονται «Τι θα κάνω αν δεν συμμορφωθεί μέχρι να μετρήσω το τρία;»
Οι ειδικοί συστήνουν να είστε συνεπείς στις απαντήσεις σας. Αλλά πρέπει να είστε συνεπείς μόνο όταν ξέρετε τι θα κάνετε. Σε διαφορετική περίπτωση, δύσκολα το παιδί θα σας παίρνει στα σοβαρά.
Μπορείτε να αυξήσετε τις πιθανότητες να σας ακούσει το παιδί, λέγοντάς του τις συνέπειες σε περίπτωση που παρακούσει. Στη συνέχεια αφού έχει ήδη μάθει τι πρόκειται να συμβεί θα αποφασίσει.
Πώς να προειδοποιήσετε ένα ισχυρογνώμων παιδί
Ένα παιδί με ισχυρή θέληση χρειάζεται σαφής, κατηγορηματική, άμεση και σταθερή προειδοποίηση. Χρειάζεται να πείτε: «Μην γράφεις πάνω στο βιβλίο. Ζωγράφισε πάνω σε αυτό το χαρτί.»
Περιμένετε πέντε δευτερόλεπτα για να δείτε τι θα κάνει. Αν δεν σταματήσει, πείτε: «Θα σηκωθώ και θα σου πάρω και το βιβλίο και τους μαρκαδόρους, αν δεν σταματήσεις αυτή την στιγμή. Και τα δύο.»
Περιμένετε πέντε δευτερόλεπτα για να δείτε τι θα κάνει. Αν δεν σταματήσει, πείτε: «Βλέπω ότι διάλεξες να μην με ακούσεις. Χρειάζομαι τώρα και το βιβλίο και τους μαρκαδόρους.»
Πώς να προειδοποιήσετε ένα υπάκουο – σε γενικές γραμμές – παιδί
Ένα υπάκουο παιδί χρειάζεται μια πιο ήπια φωνή και ίσως κάποια επαφή με τα μάτια. Ήρεμα και απαλά πείτε του:
“Αγάπη μου, βάλε το μαρκαδόρο κάτω. Δεν κάνει να ζωγραφίζεις με αυτό το βιβλίο. Ζωγράφισε επάνω στο χαρτί.»
Περιμένετε για 10 δευτερόλεπτα για να δείτε τι θα κάνει και στη συνέχεια, επαναλάβετε εάν χρειαστεί: «Αγάπη μου, βάλε κάτω το μαρκαδόρο. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις ένα μολύβι αν θέλεις. Όχι τον μαρκαδόρο.»
Περιμένετε άλλα 10 δευτερόλεπτα για να δείτε τι θα κάνει και στη συνέχεια, επαναλάβετε, εάν χρειαστεί: “Αγάπη μου, είναι η τρίτη φορά που στο λέω. Δεν έβαλες κάτω τον μαρκαδόρο. Πρέπει να στον πάρω τώρα.»
Σιωπηλά σηκωθείτε και πάρτε τον μαρκαδόρο.
Ο χρόνος αναμονής είναι 10 δευτερόλεπτα με ένα υπάκουο παιδί και πέντε δευτερόλεπτα με ένα ισχυρογνώμων παιδί. Τι κοινό έχουν αυτά τα δυο σενάρια;
Και τα δύο σενάρια…
- Είναι βασικά τα ίδια. Το ύφος και τα λόγια του είναι προσαρμοσμένα στην ιδιοσυγκρασία του παιδιού σας.
- Δίνετε το παιδί το δικαίωμα της επιλογής. Να σας ακούσει ή να σας παρακούσει.
- Του δίνετε να καταλάβει πώς θα αναλάβετε δράση και ότι εννοείτε αυτά που λέτε χωρίς όμως θυμό.
- Απαιτείτε μια μικρή αλλαγή στον τόνο της φωνής, ώστε να ταιριάζει με την ιδιοσυγκρασία του παιδιού σας.
Να θυμάστε ότι η προειδοποίηση λειτουργεί όταν το παιδί ξέρει τι πρόκειται να συμβεί, σε περίπτωση που επιλέξει να μην σας ακούσει. Έχει γνώση δηλαδή όλων των πιθανών σεναρίων.